Dx

روش ساده ای برای هک کد DX فیلم

در این مقاله سعی داریم تا در مورد روشی صحبت کنیم که به هک کد DX فیلم های عکاسی مشهور است و شامل روش ساده‌ای برای تغییر ایزوی دوربین‌هایی‌ است که تنظیمات ایزوی آن‌ها به صورت دستی قابل تغییر نمی‌باشد و به صورت اتوماتیک‌ تنظیم می‌شود.

DX

چرا فیلم‌هایمان را هک می‌کنیم؟

بسیاری از دوربین‌های پوینت اند شوت مانند Olympus Mju-ii ،Konica Big mini و … تنظیمات دستی برای تغییر iso استاندارد فیلم ندارند. در واقع این دوربین‌ها از طریق نوعی سیستم بارکد خوانی به نام DX ایزو را تنظیم کرده و مقادیر سرعت شاتر و دیافراگم را با آن هماهنگ می‌کنند.

وجود چنین سیستمی در دوربین‌ها باعث افزایش سرعت عکاسی و کاهش اشتباهات و خطاهایی از قبیل فراموش کردن تنظیم ایزوی دوربین می‌شود. همچنین این روش اشکالاتی هم دارد که می‌توان به ناتوانی عکاس در فرایند Push و Pull و تغییر دستی ایزو اشاره کرد.

کد DX چیست؟

اگر به کاست فیلم خود نگاهی بیاندازید می‌توانید منطقه نقره‌ای رنگی را با چند علامت مربع/مستطیل مشکی رنگ روی آن پیدا کنید. این دقیقا کد DX فیلم شماست.

بسیاری از دوربین‌ها با استفاده از محدوده‌ی DX که به صورت استاندارد و قراردادی طراحی شده است به صورت هوشمندانه و سریعی اطلاعات مربوط به فیلم را بررسی و اعمال می‌کنند.

ردیف بالا نشانگر ایزو/حساسیت فیلم و ردیف پایین نشانگر تعداد فریم ها و ظرفیت نوردهی فیلم مورد نظرتان می‌باشد. یعنی دوربینتان با آنالیز این کد مقدار ایزو را تنظیم و به دنبال آن مقادیر دیگر (از قبیل تعداد فریم‌های موجود و ظرفیت نوردهی) را نیز پیش‌بینی می‌کند.

نمودار زیر تنظیمات و مقادیر مختلف DX متناسب با ایزو و تعداد فریم و f-stops نشان می‌دهد.

دوربین شما به وسیله‌ی قسمت هایی که در تصویر زیر مشاهده میکنید مقادیر DX روی فیلم را بررسی و تنظیم می‌نماید.

ما برای هک دوربین خودمان دقیقا با این قسمت سروکار خواهیم داشت، بدین صورت که با تغییر جزئی در این مقادیر به ایزوی دلخواه و مورد نظرمان یعنی ایزوی ۱۶۰۰ خواهیم رسید. ما سعی داریم با انتخاب فیلم و مقادیر فرضی چگونگی تغییر ISO در دوربین را برای شما آموزش دهیم. بدین منظور قصد داریم یک فیلم با ایزوی ۴۰۰ را به فیلمی با ایزوی ۱۶۰۰ تبدیل کنیم.

این روش فقط برای فریب دادن دوربین است!

روش انجام کار

از آنجایی که کد DX ایزوی ۴۰۰ و ۱۶۰۰ در یک ستون با هم تفاوت دارند، با یک تیغ کاتر یا هر شی تیز برای خراشیدن و از بین بردن علائم سیاه موجود در ستون ۳ (طبق نمودار کد DX) استفاده میکنیم.

DX 400

نگران خراش‌های قسمت DX نباشید، چرا که دوربین دیگر این مقادیر را حساب نخواهد کرد اما توجه داشته باشید دقیقا ستون‌هایی را حذف کنید که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید. در این مثال ستون‌های ۲ و ۶ در هر دو مقدار مشابه هستند و فقط در ستون ۳ مطابقی نداشتند که ما با ایجاد خراش در این قسمت باعث یکسان شدن شکل DX آن شدیم و با قرار دادن این فیلم در دوربین، مقدار ایزوی ۱۶۰۰ به صورت اتوماتیک تنظیم خواهد شد.

DX SCRATCH

حال شما فیلم خود را ۲ استاپ (۲+) Push کرده‌اید و عکس‌هایتان نتایج با کنتراست بالا و تغییر رنگ خواهند داشت. همچنین در نظر داشته باشید که عکس‌هایتان دارای نویز بیشتری نیز خواهند بود. برای درک بهتر مفهوم Push مقاله Push و Pull فیلم در عکاسی آنالوگ ما را از دست ندهید.

نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر برعکس این فرایند مد نظر ما باشد چکار باید بکنیم؟

بسیار ساده است، به وسیله‌ی یک نوار چسب مشکی که برای کارهای الکتریکی استفاده می‌شود می‌توانید مستطیل‌هایی هم اندازه‌ی ستون DX فیلم ساخته و روی همان قسمت بچسبانید و بدین شکل می‌توانید ایزوهای مورد دلخواهتان را روی فیلم اعمال نمایید.

برای مثال در تصاویر زیر قصد داریم فیلم فوجی‌کالر ۲۰۰ را یک استاپ Pull کرده و با تنظیمات ایزوی ۱۰۰ روی آن عکاسی کنیم، با توجه به جدول DX در ستون ۲ یک مستطیل مشکی نیازمند است که با برش و چسباندن نوار چسب مشکی ساده به این ستون به ایزوی ۱۰۰ خواهیم رسید.

DX
دوفیلم با ایزوهای متفاوت
DX
تفاوت کد Dx در دو فیلم
DX CODING
ایجاد تغییر در کد DX فیلم ۲۰۰ و دستیابی به ایزوی ۱۰۰

همچنین برای درک بهتر و مشاهده روند این کار می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید.

اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
واتس اپ
اشتراک گذاری در twitter
توییتر

ارسال یک نظر