
Push و Pull فیلم در عکاسی آنالوگ
Push و Pull کردن فیلم تکنیکی است برای به کار بردن یک ایزوی دیگر به غیر از ایزوی استاندارد درج شده روی جعبه فیلم که این تکنیک را میتوان را روی فیلمهای سیاه سفید و رنگی و اسلاید به کار برد. از آنجایی که این عمل برای شروع میتواند گیج کننده و ترسناک باشد ما در این مقاله سعی میکنم دلایل Push و Pull کردن فیلم در عکاسی و فرایند ظهور را برایتان توضیح دهیم. همچنین در این مقاله نکات، نمونه عکسها و فیلمهای پیشنهادی که میتوانید به صورت موفق روی آنها عمل Push و Pull را انجام دهید را نیز نشان خواهیم داد.
مطالبی که در این مقاله میتوانید مطالعه کنید

مرور کلی
همانطور که گفته شد فرایند Push و Pull کردن شامل عکاسی و ظهور فیلم در ایزوی متفاوت از ایزوی استاندارد و نوشته شده روی فیلم میباشد. به بیان سادهتر شما قصد دارید فیلم با iso 400 را یک استاپ Push کنید. ایزوی دوربین یا نورسنج خود را روی ۸۰۰ تنظیم میکنید و نورسنجی انجام میدهید. بعد از اتمام عکاسی روی همان رول به خاطر داشته باشید که روی کاست فیلم این نکته را یادداشت کنید یا در محل مشخص شده بر روی بعضی فیلمها آن را علامت بزنید. این عمل باعث یادآوری به هنگام ظهور و کمک به لابراتوار جهت تنظیم مدت زمان ظهور خواهد شد.
دلایل Push و Pull فیلم
Push – عکاسی در محیط کم نور و مناسب نبودن سرعت شاتر برای عکاسی
شرایط نوری تاریک یکی از متداول ترین دلایل Push است. به عنوان راهنما، وقتی در این موقعیت با دوربین SLR بدون سه پایه و در دست عکاسی میکنید بهتر است از سرعتهای بالای ۱/۶۰ ام ثانیه و در دوربینهای رنج فایندر از سرعتهای بالای ۱/۳۰ ام ثانیه بهره بگیرید و در صورت عکاسی با سرعتهای کمتر از این مقادیر بهتر است از سه پایه استفاده یا فیلم خودتان رو یک یا دو استاپ Push کنید.
Push – افکت های خاص – یک روش برای ایجاد ظاهر جدید و متفاوت در فیلم Push کردن آن است. بسیاری از عکاسان برای ایجاد عکسهایی با کنتراست بالا و گرین بیشتر فیلمشان را Push میکنند. اگر سادهتر بگوییم هرچه بیشتر فیلم را Push کنید عکسهایتان کنتراست و گرین بیشتری خواهد داشت. بعلاوه در فیلمهای رنگی اشباع رنگ (Saturation) بیشتر و برخی تغییر رنگها نیز اتفاق خواهد افتاد.
Push – در شرایط ابری و زمانی که خورشید غروب میکند و شما فیلم ۱۰۰ لود کرده اید، دو استاپ (۲+) بیشتر و روی ایزوی ۴۰۰ عکاسی کنید و به خاطر داشته باشید که با ایزوی ۴۰۰ فیلمتان را ظاهر کنید.
Pull – در شرایط نوری آفتابی، روشن و با کنتراست بالا Pull کردن فیلم کنتراست تصویر را کاهش داده و جزئیات سایه ها را آشکار میکند.
Pull – افکت های خاص – Pull کردن فیلم باعث کمتر شدن رنگ اجزا و باعث نرم و یکنواخت شدن عکس به دلیل افت کنتراست آن میشود.
اصطلاحات و مرجع
ایزو / سرعت فیلم / ISO / ASA
ISO که اصطلاح سرعت فیلم هم برای آن استفاده میشود، در واقع یک واحد برای مشخص کردن حساسیت فیلم به نور میباشد.
اعداد کوچک نشان دهنده حساسیت کمتر به نور میباشد. فیلمها با ایزوی پایین نور کمتری جذب میکنند و گرین مناسب و نرمتری دارند ولی برای عکاسی با این فیلمها باید سرعت شاتر های پایین (کندتری) انتخاب کنید، بالعکس ایزوهای بالاتر حساسیت بیشتری به نور دارند و گرینهای بیشتر از ویژگی آنها به شمار میآید. با این حال میتوانید برای عکاسی روی این فیلم ها از سرعت شاترهای بالاتر (سریع تر) بهره بگیرید.
استاپ (Stop) چیست؟
یک استاپ در واقع دو برابر یا نصف کردن مقداری نوری است که هنگام عکاسی از لنز وارد شده و به فیلم برخورد میکند.
استاپ یک اصطلاح عامیانه در عکاسی و همچنین در فرایند Push و Pull به شمار میآید، مخصوصا زمانی که شما مقدار آن را برای لابراتوآر مشخص میکنید.
زمانی که شما روی فیلم ۴۰۰ با تنظیمات ایزوی ۸۰۰ عکاسی میکنید، این بدین معنی است که شما یک استاپ (۱+) عکستان را Underexposed کردهاید چرا که عدد ایزو دو برابر شده است. حال اگر فیلم ۴۰۰ داخل دوربین را با ایزوی ۲۰۰ نوردهی کنید بدین معنی است که شما یک استاپ (۱-) فیلمتان را Overexposed کردهاید.
نمودار Push و Pull
این نمودار ساده نشان میدهد هنگامی که ایزو دوربین را تغییر میدهیم فیلم چند استاپ Push یا Pull میشود. برای مثال وقتی فیلم با ایزوی ۱۰۰ روی دوربین به صورت ۲۰۰ تنظیم میشود شما یک استاپ (۱+) افزایش داشتهاید.

چگونه با فیلمهای Push و Pull شده عکاسی کنیم؟
در Push و Pull کردن فیلمها ۲ مرحله وجود دارد.
۱- عکاسی روی فیلم ۲- پروسهی ظهور در لابراتوار (Developing)
۱) عکاسی و نوردهی - فیلم Push/Pull شده
برای شروع، به دوربینی نیاز دارید که بتوان ایزوی آن را به صورت دستی تغییر داد. بنابراین زمانی که قصد دارید Push/Pull انجام دهید کافیست ایزوی دوربین یا نورسنجتان را روی مقدار مدنظرتان (متفاوت از ASA/ISO درج شده روی فیلم) تنظیم و عکاسی کنید.
Push کردن فیلم
مناسبترین زمان برای Push کردن فیلم هنگامی است که در محیط تاریک عکاسی میکنید یا فیلمی که در دسترس دارید به اندازهای سریع نیست که بتوان با سرعتهای مناسب دوربین به دست (از جهت لرزش دست) عکاسی کرد. افزایش ایزو (Push کردن) یک یا دو استاپ به شما این امکان را میدهد که با سرعت شاترهای سریع عکاسی کنید یا با افزایش عدد دیافراگم عمق میدان را افزایش دهید.
فیلم Push شده در مناطق روشن عکس کنتراست بیشتری داراست و در مناطق تاریک عکس مقدار کمی تغییرات اعمال میکند. همچنین یادآوری میکنیم که برای حفظ جزئیات سایه ها مطمئن شوید که در سایه ها و نقاط سایه روشن صحنه نورسنجی انجام دهید.
Push کردن فیلم باعث افزایش کنتراست و گرین تصویر میشود.
برای مثال، اگر عدد درج شده روی فیلم شما ۴۰۰ بوده و شما دوربین را روی ایزوی ۸۰۰ تنظیم کرده باشید، عکس شما یک استاپ Underexposed خواهد بود. زمانی که عکاسی روی رول قرار گرفته شده در دوربین به اتمام رسید، روی کارتریج و فرم ظهور لابراتوار عبارت ۱+ را درج کنید تا هنگام ظهور نیز یک استاپ Push انجام شود.
- ویژگیهای تصویر در فیلم Push شده: کنتراست تصویر و گرین آن افزایش یافته، نقاط روشن عکس کمی روشن تر شده ولی نقاط تاریک آنچنان تغییر نخواهند کرد.
Pull کردن فیلم
اگرچه از این تکنیک میتوان روی فیلمهای رنگی بهره برد اما توصیه نمیکنیم که روی این فیلمها از آن استفاده کنید و بهتر است که از آن روی فیلم های سیاه و سفید بهره بگیرید. بیشتر عکاسان در شرایط نوری روشن و کنتراست بالا فیلم را Pull میکنند. Pull کردن فیلم کنتراست تصویر را کاهش داده ولی جزئیات سایه ها را مشخصتر میکند.
- ویژگی های تصویر در فیلم Pull شده: کاهش کنتراست تصویر، با افزایش جزئیات در سایه ها، تصویر تقریبا یکنواخت و تاریک
نکته نورسنجی: شایعترین اشتباهی که اغلب در عکاسی با فیلم سیاه و سفید Push شده مشاهده میشود، Underexposed کردن حین نورسنجی است. هنگام نورسنجی روی فیلمهای نگاتیو همیشه توجه کنید که روی چه قسمتی از کادر نورسنجی میکنید. توصیه میکنیم در شرایط نوری متعادل و نرم روی سایهها و در شرایط نوری شدید و کنتراست بالا روی سایه روشنها (ما بین سایه و نقاط روشن) نورسنجی انجام دهید تا جزئیات بهتری در سایهها ثبت شود.
روی فیلم یادداشت کنید: پس از اتمام عکاسی روی یک فیلم Push شده حتما مقادیر آن (۱+، ۲+ و…) را روی کاست فیلم با ماژیک و همچنین روی رسید و فرم لابراتوآر نیز یادداشت کنید تا لابراتوآر هنگام ظهور فیلم متوجه این امر شود.

۲) ظهور (Develop کردن فیلم) - فرایند Push/Pull
هنگام ظهور فیلم برای جبران کردن تنظیمات مختلف ایزو، فیلم Push شده، مدت طولانی تری در محلول Developer و بالعکس فیلم Pull شده کمتر در آن باقی میماند تا از Under/over Exposed شدن عکس جلوگیری شود. از آنجایی که زمان ظهور Push و Pull مهم میباشد، این ضرورت وجود دارد که دستورالعمل اعمال شده روی فیلم به لابراتوار اطلاع داده شود.
اگر با فیلم ۴۰۰ روی ایزوی ۸۰۰ عکاسی کنید، شما یک استاپ عکس را Underexposed کرده اید که نیازمند یک استاپ Push در فرایند ظهور خواهد بود بدین شکل که گویا حقیقتا فیلم ۸۰۰ Develop میشود. اگر شما یک رول فیلم را یک استاپ Underexposed کنید و در لابراتوار یک استاپ Push انجام نشود، نتایج نهایی شما Underexposed خواهند بود.

نمونه عکس های فیلمهای Push و Pull شده


صحنههای تاریک
صحنههای تاریک مشابه این عکس به این دلیل که شما مجبور هستید فیلم خود را Push کنید یا از لنزهای سریعتر (با دیافراگم بازتر) بهره بگیرید، عموما برای عکاسی دشوار هستند، اما در این صحنه به هر دو نیازمند هستید. این عکس روی فیلم کداک Tri-x با ایزوی ۸۰۰ عکاسی شده و یک استاپ در فرایند ظهور Push شده است. این عکس توسط دوربین لایکا M5 و لنز Voigtlander Nokton 35 میلی متر با f1.2 گرفته شده است.
بهترین فیلمها برای Push
اگرچه تقریبا همهی فیلمها قابلیت Push شدن دارند اما برخی از آنها عملکرد بهتری نسبت به بقیه از خود نشان میدهند. به طور کلی، فیلمهایی که به عنوان فیلمهای حرفهای (Pro) شناخته میشوند ظرفیت نوردهی بالایی داشته و از این جهت گزینههای مناسبی برای Push به حساب میآیند.
فیلمهای سیاه و سفید
به طور کلی فیلمهای سیاه و سفید بهترین و محبوبترین نوع فیلمها برای فرایند Push هستند، همانطور که قبلا گفتیم Push کردن فیلم باعث افزایش گرین تصویر (به اندازهای قابل درک) و همچنین باعث افزایش کنتراست میشود. در حقیقت بیشتر عکاسان برای خلق کنتراست بیشتر در عکسهایشان فیلمهای سیاه و سفید را Push میکنند.
- فیلم هایی که برای Push توصیه میشوند: ایلفورد HP5 Plus و کداک Tri-X 400
فیلمهای نگاتیو رنگی
فیلم نگاتیو رنگی دومین نوع محبوب فیلم برای Push کردن است که از اثرات این عمل روی فیلم میتوان به تغییر رنگهای جزئی و افزایش کنتراست و گرین تصویر اشاره کرد.
- فیلمهای رنگی که توصیه میکنیم Push کنید: فوجی Pro400H و کداک Portra 400
فیلمهای اسلاید
فیلمهای اسلاید E-6 کمترین محبوبیت بین فیلمها برای Push را دارا هستند ولی همچنان میتوان از این فیلمها نتایج خوبی به دست آورد. ولی افزایش چشمگیر کنتراست، تغییر رنگ و دانههای گرین تصویر نیز اجتناب ناپذیر است.
- فیلم های پیشنهادی در میان اسلاید ها: Provia 100f و Velvia 100
شرایط و متغیرهای تاثیرگذار
متغیرهای متعددی وجود دارند که ممکن است روی نتایج فیلمهای Push و Pull شده تاثیر بگذارند. نور محیطی که در آن عکاسی میکنید، نورسنجی، کیفیت لنز/دوربین و نوع فیلم همه شامل این متغیرها هستند.
نور محیط – فیلم Push شده عموما در نور متعادل بهتر عمل میکند اگرچه افزایش کنتراست نیز در این شرایط رخ میدهد، اما در شرایط نوری خشن/با کنتراست بالا Push کردن فیلم اصلا ایدهآل نیست چون ممکن است حتی جزئیات قسمتهای روشن عکس نیز از بین بروند.
نورسنجی دقیق یاور همیشگیست – اگر عکسهای Underexposed بگیرید، گرین تصویر را افزایش دادهاید، جزئیات کمتری در سایهها و سایه روشنها ثبت و ممکن است شیفت رنگهای سبز و بنفش در سایهها و مات شدگی رنگ پوست در عکسها ایجادشود.
دوربینهای ارزان قیمت با عدسیهای پلاستیکی میتوانند عکسهای کم کیفیتتری نسبت به دوربینهایی که لنزهایی با عدسی شیشهای با کیفیت دارند، تولید کنند.
همهی فیلم ها به طور یکسانی ساخته نشدهاند – فیلمهای ارزان قیمت ممکن است نتایج خوبی در مقایسه با فیلمهای حرفهای نداشته باشند. معمولا فیلمهای ارزان قیمت مانند Koda Gold 400 و Agfa Vista 400 دچار تغییر رنگهای بیشتر، ثبت کمتر جزئیات نقاط روشن و سایهها و تولید دانههای گرین بیشتری در عکسها میشوند. در حالی که فیلمهای حرفهای مانند Kodak Portra 400 و Fuji Pro 400H از قابلیت کنترل نور بهتری بهرهمند هستند و رنگهای ثبت شده روی آنها واقعیتر و بهتر جلوه میکنند.
منبع: TheDarkroom